Free-shaping, vacker tass och andra äventyr.

Det har snöat en del nu och sön den är alltid kul. Kul för många saker, men framför allt för Pino. Vår söta "lilla" skrutt som trycker trynet ner i den vita massan och springer så en bit. Landar på ryggen, gosar sig en stund och jagar snön som flyger framför mina fötter. Vårt toksöta monster som hoppar upp och fångar de virvlande snöflingorna. Lilla monstret som nu ligger vid mina fötter och sover.


Bild ifrån igår, innan smön kom..



En liten tanke ställare till mig själv nu när jag faktiskt har kommit igång att träna lite, är detta med free-shaping. Jag gillar metoden på alla sätt och vis. Både för att jag tycker att det är kul och för att han tycker att det är kul. Men det är en väldigt stor skillnad beroende på vilken hund man tränar med och jag är så van vid kvicka chilli där man kan ta lite genvägar, detta är genvägar som jag defnitivt inte kan ta med Pino. Efter att det tagit oss så lång tid att förstå targeten, så tänkte jag att det säkert skulle underlätta att träna in någonting annat för att han lättare skulle börja bjuda på bedenden. Vilket också var det som skedde, däremot är jag något otydlig i mina klickanden, vilket vi måste gör någonting åt, för en stressad hund är ingenting jag vill ha! Därför ska jag själv träna min klickning och dessutom tror jag att jag ska börja skriva ut mina mål och delmål!

Den här veckan har han äntligen blivit säker på fottargeten, han har dessutom lärt sig beteendet vacker tass. Så nu ska vi fortsätta frammåt. Jag har en liten fundering, det borde ju gå att lära hono att lyfta på läpparna. För det är ett beteende han självmant gör ganska så ofta, undra hur man kan lyckas lära honom att göra det på komando? Det tåls att tänka på framöver, för det skulle passa så fruktansvärt bra i mitt tänkta freestyleprogram!

// Värmlandsligan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0