Grundfärdigheter

Idag är en såndär dag, en såndäringa tokans dum och jobbig dag, ni vet, en såndär dag som man går runt och är rastlös hela dagen utan någon större anledning. När de däringa fjärillarna i magen alldrig vill ge upp och fötterna alldrig tröttnar på att gå. En dag när man går och lite väntar på någonting som kanske, kanske kan ske och i sådanna fall ändrar på så himmla mycket. För att skingra mina tankar och lixom lura fjärillarna i magen har jag läst lite i den stora vita hund bibeln och kommit fram till den del.

Träningen med Pino har hittils mest legat på is, har haft focus på lugnhet och stabilitet, så sätt känns det skönt att i alla fall ha gjort någonting rätt. Jag vet med mig att jag är bra på att hoppa över vissa steg i träningen och ibland ställa lite för höga krav. Detta i sin tur leder antagligen till en viss stress hos hundarna, därför har jag tagit det lugnt med Pino och låtit Daniel träna det mesta. Idag har jag läst mig till en del om grundfärdigheter som har fångat mina tankar, en sådan simpel sak som att träna focus backande, med pino framför mig är någonting som jag aldrig tänkt på. Detta är någonting vi testat idag, konsten att bygga ut focusträningen. Han fann det ganska så svårt och det tog lite tid innan han förstod vad jag var ute efter. Men defnitivt någonting jag behöver bygga vidare på.

•Vi har också fortsatt att träna targetting, jag vill så gärna att han ska ställa bägge tassar på locket och stå stilla. Men jag lyckas bara fånga ett krafsande beteende, där han står med ena tassen på targetten och krafsar med den andra. Så detta är någonting vi fortsätter att bygga på.

•Dagens pass visade han fler beteenden, vilket är kul. Han sprang i bågar, gick mellan mina ben, testade att hämta något osv. nu vill jag bygga ut säkerheten i klicket också, för att få det så precist som möjligt.

Allt som allt en nöjd matte med dagens pass! - önskar mig en filkamera..

// Linnéa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0